”Altijd 100% service leveren!”

Henry Egberts



“Altijd 100% service leveren!”

Verbeek & Bol is een van de oudste bloemengroothandels in Nederland. Al sinds 1928 wordt vanuit Aalsmeer volop gehandeld in bloemen en planten. Vandaag de dag is dit een wereldwijde business, waarin kwaliteit en snelheid centraal staan. “Eén belletje van een klant en de hele dagplanning gaat hier op z’n kop. Dan is het zaak snel te schakelen om de klant toch optimaal te kunnen bedienen. 


Hectische business

Aan het woord is Henry Egberts, business manager bij Verbeek & Bol: “Die hectiek past bij de internationale bloemenhandel, zeker wanneer je ook altijd 100% service aan je klanten nastreeft.” Egberts kan het weten, met 16 dienstjaren in Aalsmeer op zak. Hij kwam als inkoper bij Verbeek & Bol binnen, maar heeft nu een veel breder zicht op bijna alle functies binnen het bedrijf. 

 
“Bijna inderdaad, alleen bij het klantenteam heb ik weinig te zoeken. Het is wél een heel mooie afdeling om op te lopen, want aan elk bureau hoor je een andere taal voorbij komen. Wij willen al onze klanten persoonlijk te woord kunnen staan en daar hebben we de mensen ook voor paraat staan. Bestelt een bepaalde klant altijd op lengte 7 en komt er ineens een online order op lengte 5 door, dan bellen we direct om die order te checken. Als je écht een kwaliteitsleverancier wilt zijn, is contact met je klanten cruciaal. Dat geldt voor ons, maar herkennen we ook direct in de samenwerking met Hiltermann Lease.”


Alle verloven ingetrokken

Die internationale klantenkring zorgt in het voorjaar bovendien voor een continue piekperiode bij Verbeek & Bol. De extra bloemendrukte rond Valentijn spreekt voor zich, maar Moederdag wordt door heel Europa al op verschillende data gevierd en de Oost-Europese klanten trekken op 8 maart alles uit de kast voor hun Vrouwendag.


“Eerlijk gezegd weet ik al die data niet uit mijn hoofd, maar ik weet wél exact wanneer wij het druk krijgen. Vakantie opnemen tussen pakweg februari en mei is er bij ons niet bij, dan hebben we echt iedereen keihard nodig. En we leiden onze mensen ook op om inzetbaar te zijn op elke afdeling, zodat we enorm flexibel kunnen werken en elke klant perfect kunnen bedienen.”


Service

Het is exact díe volledige service waar Egberts ook op rekent bij leveranciers van Verbeek & Bol. “Wij besteden het transport bijvoorbeeld volledig uit, zowel over de weg als via de lucht. Dat zijn echt specialismen, waar anderen beter in zijn. Voor ons wagenpark geldt hetzelfde, wij werken met drie partijen voor lease en onderhoud waar we volledig op vertrouwen en die op dezelfde no nonsense manier als wij kwaliteit leveren.”


Toen Egberts 16 jaar geleden binnen kwam, reed het gehele bedrijf Renault op voorspraak van de toenmalig directeur. “Ik had een enorme aversie tegen Franse auto’s, dus dat was voor mij niet ideaal”, lacht Egberts. “Later kwam er wel meer ruimte voor het personeel om zelf te kiezen, maar daarmee kwam het onderhoud wel versnipperd bij verschillende garages te liggen, wat ook niet ideaal was.”


Vier jaar geleden ontstond daaruit de huidige situatie, die wat Egberts betreft wél ideaal is. Nieuwendijk in Aalsmeer levert de Renaults en de overige auto’s komen via Hiltermann Lease, waarbij bemiddeling en het onderhoud door Rixcar in Aalsmeer wordt gedaan. “Wij hebben daar een uitstekende relatie mee opgebouwd en het is fijn dat je garage praktisch om de hoek zit. Het werken met twee leasepartijen bevalt ook heel goed, dat houdt zowel mij als ook Hiltermann Lease op een gezonde manier scherp. En uitgerekend ik, rijd nu toch in een Renault”, lacht Egberts.


Toekomst

Bij Verbeek & Bol hebben grote internationale ontwikkelingen direct invloed op de handel, denk aan invoerbeperkingen of het gesteggel rondom wel of geen brexit. “Wanneer de bloemen op welke wijze dan ook vertraging oplopen, doet dat de kwaliteit van onze bloemen natuurlijk geen goed, maar dit zijn kwesties die wij zelf niet op kunnen lossen.”
“Voor ons is nu belangrijk om voorop te lopen in de online ontwikkeling, die ook in onze branche steeds belangrijker wordt. Daar kunnen we wél zelf het verschil maken. Door goed in te spelen op die ontwikkelingen, kunnen we blijven doen waar we echt goed in zijn: kwaliteit garanderen én snel leveren.”