Milieuzones en het vervallen van de BPM-vrijstelling
Veranderingen per 1 januari 2025
Naast het opheffen van de BPM-vrijstelling, worden vanaf 2025 ook de milieuzones aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat bepaalde vervuilende bestelauto's in steeds meer steden niet meer welkom zullen zijn.
Nieuwe regels voor BPM op bestelauto's en CO2-uitstoot
BPM staat voor Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen. Wanneer je een nieuwe auto aanschaft, betaal je BPM. De hoogte ervan verschilt per voertuig. Tot 2025 krijgen ondernemers die een bestelauto aanschaffen altijd vrijstelling van BPM. Maar deze vrijstelling wordt vanaf 2025 afgeschaft.
De overheid gaat deze vrijstelling voor ondernemers afschaffen om de verkoop van bestelauto's zonder CO2-uitstoot of hele zuinige modellen een boost te geven. Vanaf 2025 zal er bij de registratie van een nieuwe bestelauto BPM worden berekend. Vanaf dat moment zal iedereen BPM moeten betalen. De hoogte ervan zal gebaseerd zijn op de CO2-uitstoot van het voertuig.Nieuwe regels voor milieuzones en emissievrije zones vanaf 2025
Naast het afschaffen van de BPM-vrijstelling komen gemeentes per 1 januari 2025 met strengere eisen voor milieuzones. Vanaf dat moment hebben personen- of bestelauto's op diesel met emissieklasse 4 of 5 en hoger alleen nog toegang tot een milieuzone. Daarnaast kunnen gemeentes vanaf 1 januari 2025 een nul emissiezones invoeren. Deze nul emissiezones gelden voor vracht- en bestelauto’s. Heb je een bestelauto? Dan mag je deze zone alleen in met een elektrische bestelauto. Voor bestelauto's emissieklasse 5 en 6 geldt een overgangsregeling. Lees hier meer over de overgangsregeling of doe de kentekencheck.
De toekomst voor de markt
Door het vervallen van de BPM-vrijstelling worden bestelauto's op diesel of benzine fors duurder. Op elektrische- én gebruikte bestelauto's blijft de BPM-vrijstelling wel van kracht. Toch is een elektrische bestelauto niet voor iedere ondernemer een goed alternatief. De prijzen liggen (nog) hoog en het bereik is niet altijd optimaal. Een deel van de ondernemers in Nederland zal de voorkeur geven aan de aanschaf van een gebruikte bestelauto. Maar door de toenemende invoering van milieuzones in steeds meer steden, is dat soms ook geen haalbare keuze.
Wat er precies gaat gebeuren is nu nog onzeker. Gaan de prijzen van gebruikte bestelauto's (fors) omhoog? Kiezen ondernemers toch voor elektrisch? Of stapt een deel over naar alternatief vervoer zoals bakfietsen? Krijgen we misschien grote logistieke hubs buiten de stad, waar ondernemers overstappen naar alternatief vervoer? De tijd moet het uitwijzen.
Is jouw bedrijfswagen klaar voor de toekomst?
Voor veel ZZP’ers en kleine bedrijven is dit hét moment om de situatie rondom zijn of haar bedrijfswagen onder de loep te nemen. Als er binnenkort een nieuwe bestelauto nodig is dan is het verstandig hier alvast over na te denken.
Jouw oplossing op maat met Hiltermann Lease
Van Hiltermann Lease kan je verwachten dat wij meedenken in het vinden van een passende oplossing. Moet de huidige bestelauto vervangen worden door een elektrische bakfiets, elektrische minibus, personenauto met aanhangwagen of een elektrische bestelauto? Hiltermann maakt dit graag mogelijk.