Renault Twingo: "Een frisse stadsauto"

Meerdere grote merken hebben al aangeven in Europa weinig toekomst te zien in het A-segment, dat in Nederland nog wel opvallend goed verkoopt. Ook Renault twijfelt over een opvolger voor de Twingo. Deze kleine achterwielaandrijver kreeg dit jaar wel een facelift, reden genoeg om ‘m nog eens een weekendje mee weg te nemen.

Kekke uitstraling

De Twingo is weliswaar iets minder uitgesproken dan zijn voorganger, maar het blijft een fris wagentje om te zien. Zowel van buiten als van binnen, waar je ook nog eens zelf je afwerkingskleur kunt kiezen. Wel bleek het voor een chauffeur van 1.89m wat lastig om meteen lekker te gaan zitten. De kleine stoelen met hoge zit laten weinig bewegingsruimte over. Voor een gevoel van vrijheid hielp het dan ook om direct het vouwdak te openen.
Nu rekenen we deze A-klasser natuurlijk niet af op comfort voor de lange ritten. Dus meteen door naar de hockey-test: in het weekend naar een uitwedstrijd rijden met meiden van een jaar of 11. Het is de test waar Skoda de Octavia Combi op pitcht, maar qua beleving tikt de Twingo ‘m van het veld. De dames zijn unaniem in hun oordeel ‘vet cool’ en klagen niet over de ruimte achterin.

Motor achterin

Het meenemen van de nogal forse keeperstas, is echter wel een uitdaging. De bagageruimte houdt niet over, ook in vergelijking met andere A-klassers. De achterin gelegen motor zorgt voor een wat hogere vloer, die ten koste gaat van de laadruimte. Ook geeft die motor nog flink wat warmte af door de vloerplaat, dus laat de boodschappen daar niet te lang staan. Met de achterbank naar beneden kan de Twingo wel weer mee met de Octavia: een racefiets krijg je erin. Met de wielen los, dat wel.
De Twingo heeft de motor achterin liggen vanwege de gezamenlijk ontwikkeling met de Smart Forfour. Naast de ruimte, komt dit ook de wegligging niet ten goede. Bij het opdraaien van de A4 staat er een windkrachtje 4 schuin in de rug. In het wielrennen de perfecte omstandigheden om het peloton in waaiers uiteen te scheuren, en dat lijkt nu ook de Twingo te overkomen. De koets is vrij hoog en bij 80 km/h waaiert de kleine Fransman al over het asfalt. Wanneer de wind een dag later is gaan liggen, blijkt de Twingo ook tot zo’n 120 km/h prima contact met het asfalt te houden.

Stadsauto

De kleintjes in het A-segment worden nog wel eens afgeserveerd als ‘boodschappenwagentjes’. Met die benaming zouden we de Twingo zeker tekort doen, al maakt-ie het op één vlak wel absoluut waar. Met een draaicirkel van 8,8 meter is-ie zó wendbaar, dat je er bij wijze van spreken mee door je lokale Jumbo-filiaal kunt rijden.

Conclusie

De Twingo is een frisse A-klasser, die in de stad uitstekend tot zijn recht komt. Een vanafprijs net onder de 12 mille, is het een prima alternatief voor de Hyundai i10 en Toyota Aygo, mits het oog ook wat wil. Met de laatste update is bovendien het brandstofverbruik nog wat teruggeschroefd, wat de Twingo extra aantrekkelijk maakt voor private lease.


Pluspunten:

• Uitgesproken design
• Zeer wendbaar
• Fel genoeg voor de stad
• Redelijk scherp geprijsd


Minpunten:

• Zitpositie
• Beperkte bagageruimte
• Wegligging hogere snelheden


Meer weten over de Renault Twingo?
Bel ons commerciële team via 088 554 3950.

Klik verder om zelf een Renault Twingo samen te stellen:

Auto Configurator