Peugeot 508 GT-Line: “degelijk & stoer”

Onze collega Linda van der Kris van Contractbeheer is een Peugeot-rijdster. Dé aangewezen proefpersoon om de Peugeot 508 GT-Line een vol weekend te testen dus. “Al past mijn eigen Peugeot 107 wel bijna in de kofferbak van de 508…”

Leer vs. plastic

Dankzij het kleine, comfortabele sportstuur dat we inmiddels van Peugeot gewend zijn, heb je een goed overzicht over de gehele cockpit. Alles is netjes afgewerkt, oogt strak en het leer geeft de auto een chique, maar ook stoere uitstraling. Alleen het middenconsole is van hoogglanzend plastic, wat met een goed zonnetje voor een vervelende reflectie zorgt. Niet bevorderlijk voor de veiligheid.
De stoelen zijn zeer comfortabel en op alle mogelijke manieren te verstellen. In de stoel zitten zelfs elektrisch bedienbare kussentjes voor de ondersteuning van de rug. Misschien een defect in deze auto, maar de kussentjes verloren tijdens het rijden steeds druk, waardoor deze elke keer opnieuw gevuld moesten worden. De stoelverwarming werkt snel en is comfortabel warm, al zou ik het zelf wel fijn vinden als ook de rug verwarmd wordt.

Techniek

De I-Cockpit werkt heel prettig, deze is vrijwel volledig te personaliseren en het scherm is goed zichtbaar en helder. Ook het touchscreen werkt accuraat, reageert snel en is zeer overzichtelijk.
De Voice control werkt verrassend goed, al moet je soms even herhalen wat je gezegd hebt, omdat de computer dit niet heeft verstaan.
De Cruise Control is wat lastig te bereiken, buiten je zicht direct achter het stuur. Het is een beetje gokken of je het juiste knopje in handen hebt, al went dit misschien na een tijdje. De auto beschikt over een Adaptive Cruise Control systeem wat erg comfortabel werkt, al was het voor mij nog wel even wennen dat de auto ook voor je remt als je voorganger dit doet.
De Lane Assist doet duidelijk zijn werk, geeft een waarschuwingssignaal en stuurt tegen als je te dicht bij de rand van de rijbaan terecht komt. Het is echter niet duidelijk of deze aan- of uitgeschakeld is. De Park Assist werkt ook prima, alleen herkent de Peugeot 508 de parkeerplaats niet altijd, waardoor je alsnog zelf aan de bak moet. Het openen van de kofferbak met de voet werkte uitstekend, ook met de handen vol boodschappen. Die kofferbak is groot en prettig, mijn eigen Peugeot 107 past er bijna in…!

Motor

Wat mij opvalt aan de Peugeot 508 is dat er een behoorlijk krachtige motor in zit, maar wel eentje die in comfortmodus ook daadwerkelijk comfortabel is. In sportmodus is dit een heel ander verhaal, de automaat schakelt vanzelf terug om vervolgens vol gas te geven, zelfs in cruise control! Alleen vergeet-ie op de gewenste snelheid nog wel eens door te schakelen, zo blijf je achter met een hoop motorgeluid.

Conclusie

Mijn eerste indruk is vooral die van een grote, luxe en moderne auto. Ook van binnen zie je duidelijk dat Peugeot een statement wil maken met de 508 met zijn strakke en moderne afwerking. Een vergelijking met mij 107 gaat natuurlijk niet op, ik ben van een boodschappenkarretje in een luxe bolide gestapt. Al met al is de Peugeot 508 GT-Line een hele degelijke, maar ook stoere auto met veel technische en moderne snufjes.


Pluspunten:
- Krachtig, modern uiterlijk
- Veel goed werkende technische hoogstandjes
- Comfortabele stoelen
- Grote achterbak


Minpunten:
- Reflectie middenconsole
- Rugsteun niet constant
- Niet duidelijk wanneer functies aan staan
- Falende automaat bij hoge toeren
- Mijn man, die verliefd is geworden op deze Peugeot 508 


Meer weten over de Peugeot 508 GT-Line?
Bel Linda (088 554 3821) of ons commerciële team (088 554 3950).
Klik verder om zelf een Peugeot 508 GT-Line samen te stellen:


Auto Configurator