Blog

Het omslagpunt EV of benzine?

header image

"Na 26.400 km verslaat de EV zijn benzine-broertje"

In een grijs verleden, toen elektrisch rijden nog toekomstmuziek was, gold er een eenvoudige vuistregel bij de keuze voor een nieuwe auto. Wie van plan was meer dan 30.000 km per jaar te rijden, nam een diesel. Inmiddels hebben reputatie en regelgeving dat zogeheten omslagpunt naar 45.000 getild en lijkt het dieseltijdperk ten einde. Met de rekenmethode is natuurlijk niets mis, daarom vergelijken we graag eens een benzine- en EV-versie van hetzelfde model voor jou.

De Kia Niro, een representatieve middenklasser

Omdat de Tesla Model S en Audi e-tron voor de meeste leaserijders niet binnen hun keuzepakket vallen, hebben we gekeken naar een gangbare middenklasser. De Kia Niro, 5-deurs, dynamic line is er in benzine én elektrisch en is daarmee een uitstekend te vergelijken model. We zijn hierbij uitgegaan van een zeer gangbaar leasecontract van 60 maanden en 30.000 km per jaar. De benzine-uitvoering is er vanaf €30.550,-. Het leasetarief bedraagt dan €513,- en de netto bijtelling bij een modaal inkomen komt op €209,-. De elektrische variant is er vanaf €43.275,-. Het leasetarief bedraagt €645,- en de netto bijtelling komt op €108,-.

Brandstofkosten

Omdat de te verwachten onderhoudskosten van beide uitvoeringen al in het leasetarief zijn opgenomen, wordt het verdere verschil vooral gemaakt in de kosten voor ‘brandstof’. Wij zien in onze tankdata dat een benzineauto in deze categorie gemiddeld 11 cent brandstofkosten per kilometer maakt. Bij een EV is dit gemiddelde slechts 5 cent per kilometer.


Dit betekent kort door de bocht dat het verschil in leasetarief op de Kia Niro à €132,- per maand, na 2.200 kilometer terug is verdiend. Dit betreft een zeer gangbaar jaarkilometrage van 26.400. De werkgever is vanaf dit punt goedkoper uit en de leaserijder tikt elke maand ruim 100,- bijtelling minder af.

Lager omslagpunt met de juiste laadmix

De meeste automobilisten weten goed dat de benzineprijs langs de snelweg flink hoger is dan elders in het land. Bij elektrisch rijden is de keuze van het laadpunt van nog veel grotere invloed op de te maken kosten. De rekenwaarde hierboven van 5 cent is gebaseerd op een praktisch gemiddelde in Nederland, opgebouwd uit respectievelijk 3 cent (thuis/werk), 6 cent (openbaar) en 9 cent (snelladen) per kilometer. Het break-even point om de EV voordeliger te maken, kan dus nog veel eerder bereikt worden als werkgever en leaserijder samen afspreken het snelladen te beperken of uit te sluiten.

Voordeliger uit mét Eigen Bijdrage

Er zijn natuurlijk volop situaties waarin de brandstofcalculatie onvoldoende aanleiding geeft om voor een EV te kiezen. Zo kan het te overbruggen prijsverschil bij andere modellen groter zijn, zoals bijvoorbeeld bij de Peugeot 208. Ook kan het jaarlijkse kilometrage gewoon te laag zijn om het omslagpunt te benaderen. We kunnen nu een opmerkelijke truc uithalen met de Eigen Bijdrage, waardoor werkgever én werknemer goedkoper uit zijn en er tóch in een EV gereden kan worden. De Eigen Bijdrage is een aanvullende vergoeding van de werknemer aan de werkgever voor het gebruik van een leaseauto. Dit lijkt in eerste instantie niet aantrekkelijk voor de werknemer, maar onderstaand rekenvoorbeeld laat zien dat dit voor beide voordelig uitpakt.

“Ik betaal een eigen bijdrage en ben nu goedkoper uit én rijdt elektrisch!”

Rekenvoorbeeld Kia Niro:

De werkgever hanteert een Eigen Bijdrage twv. de helft van het bijtellingsvoordeel dat de werknemer heeft bij keuze voor de EV: 209,19 (benzine) – 107,75 (EV) / 2 = € 50,72 per maand. De Eigen Bijdrage wordt door de fiscus in mindering gebracht op de bruto bijtelling van de werknemer. Zijn nieuwe netto maandlasten bedragen hierdoor geen € 158,47 (bijtelling + Eigen bijdrage), maar € 139,53 (verlaagde bijtelling + Eigen bijdrage). Zijn extra netto kosten bedragen €31,78 per maand. Hij is daarmee nog altijd €69,66 per maand goedkoper uit dan bij de benzineauto. De werkgever ontvangt per jaar € 608,64 aan Eigen Bijdrage (50,72 per maand). Naast het directe financiële voordeel, zakt hiermee ook het break-even point obv. brandstofverbruik naar 1.355 kilometer per maand (jaarkilometrage 16.265).

Conclusie

Het loont in elk geval om goed naar het totale kostenplaatje bij verschillende brandstofkeuze’s te kijken. Wij adviseren je hier uiteraard graag over en rekenen het bij twijfel graag volledig voor je door. Wat wij wel zien is dat elektrisch rijden in eerste aanleg weliswaar duurder lijkt te zijn, maar dat in veel gevallen een duurzame keuze gewoon hand-in-hand gaat met kostenbesparing.

Nieuws en blogs

Meer actualiteit en inspiratie

Bekijk alle artikelen